Need For Speed 5 : Porsche 2000 (recenze)

autor : andrewz (andrewz1986@gmail.com), publikováno : únor 2003

..................................................................................................................................................

Testování na závodním okruhuZačněme trochu netradičně a rozeberme si název hry, který nám toho sám o sobě hodně prozradí. Vysloví-li se slovní spojení Need For Speed (dále též NFS), všem nadšeným pařanům se jistě vybaví nekončící herní série, jejímž hlavním cílem je uskutečňovat sny a umožnit „obyčejným lidem“ projížďku v nadupaných sportovních vozech. Přidáme-li číslici 5, je jasné, že se jedná již o páté pokračování. Stylové zasazení všech dílů kolísá na hranici arkády a reálné simulace, přičemž všechny předešlé mírně překročily onu hranici a více či méně zasáhly do jedné skupiny. Slovo Porsche snad nemusím nikomu vysvětlovat, jistě se vám ihned připomenula německá automobilka sídlící ve Stuttgartu, která již po více než padesát let vyrábí sportovní vozidla. Následující zpráva související s předešlou větou vás možná zklame, ale mne celkem potěšila - tento díl se zabývá pouze vozy této značky, což znamená, že můžeme rovnou zapomenout na vozy Ferrari, Lamborghini či McLaren, zkrátka se svezeme pouze v automobilu značky Porsche. Letopočet 2000 již jen poukazuje na rok vydání tohoto, již pátého pokračování a rok výroby vozidla, které se jako poslední do pátého dílu vměstnalo. K názvu je třeba ještě dodat, že znění NFS 5 : Porsche 2000 je určeno pro evropské trhy, v Americe je hra označována jako NFS 5 : Porsche Unleashed.

3D interiéry sice nejsou fotorealistické, jako v první třech dílech, za to se v nich můžete rozhlížetCo vznikne spojením veleúspěšné herní série a jedné z nejznámějších světových automobilek? Nebudu vás napínat a vyvrhnu na vás, že fantastická a zábavná hra! Proč? Hromada našlapaných auťáků, parádní tratě, excelentní fyzikální model, skvělé ozvučení a mnoho dalšího! Toto hodnocení by bylo až moc jednoduché, takže jestli vám nestačí, neodcházejte od počítače a čtěte dál.

Po líbivém a místy fyzikální zákony popírajícím intru, ve kterém se vám v krátkých sestřizích představí největší klenoty značky Porsche, jste vrženi do rovněž skvěle vypadajícího menu, v němž zjistíte, jaké módy jsou k dispozici. Ty byly vždy ústředním znakem předešlých dílů, ať jsme měřili síly s jedním či více soupeři, lámali časové rekordy, prožívali kariéru závodníka nebo dopadávali piráty silnic v kůži policisty, vždy jsme se skvěle bavili a bylo pro nás obtížné odtrhnout se od monitoru a věnovat se jiné činnosti. Need For Speed 5 : Porsche 2000 nabízí módy dokonce čtyři! Single player a Multiplayer vynechám, jelikož se jedná o často vídané jízdní režimy. Rozeberu dva zbývající a záživnější - Factory Driver a Evolution.

• Factory Driver - Profesionálním testovacím jezdcem?
Slalom, se kterým se ve hře setkáme v mnoha podobáchJak již název módu napovídá, je vám přidělena pozice testovacího jezdce společnosti. Seznámíte se s kolegy a nadřízenými, poté se můžete pustit do práce. Její náplní je samozřejmě testování vozů, ale nejen to. Budete řešit nouzové situace, v kterých se vaši spolupracovníci potřebují v krátký časový úsek dostat na určité místo, budete realizovat předváděcí jízdy za účelem prodat vůz, rovnat síly s ostatními, zaučovat nezkušené jezdce, obhajovat svoji pracovní pozici, bojovat za povýšení či provádět akrobatické kousky při příležitosti natáčení reklamy.

Hned od začátku se vám pochopitelně do ruky nedostane nejdražší a nejúžasnější auťák. Ze začátku plníte spíše jednoduché úkoly na cvičišti, kde si ověřujete svůj řidičský um a zvykáte na fyzikální model vozů. Čekají na vás opičí dráhy s mnoha nástrahami, ať již s klasickými kužely, které nesmíte pod hrozbou trestných bodů srazit, či strašlivě znějícími požadavky, v nichž se často objevují slova jako otočka o 180 a 360 stupňů, smyk, slalom apod. Rovněž si musíte dávat pozor na to, aby se vám nepodařilo škrábnou lak či jen mírně poškodit jakoukoliv část vozu – nadřízení to neradi vidí a většinou vás donutí misi opakovat. Až se prokoušete poměrně nezáživným začátkem, svezete se v zajímavějších autech a na zajímavějších místech. Rovněž si od pracovních povinností „odpočinete“ při závodech, které se konají mezi zaměstnanci firmy. Ačkoliv je testování vozů hlavní náplní tohoto módu, je příjemné odbočit a zajezdit si „trochu jinak“. V této fázi hry se seznámíte zejména s vozy řady 911, Boxster a závodními speciály, včetně úžasného Porsche GT1!

Suma sumárum čítá Factory Driver zhruba tři desítky misí, které vám mnohdy komplikuje časový limit a policie, jež vás prohání samozřejmě jen na městských silničních komunikacích. K policii je třeba ještě dodat, že je značně debilní, ale jelikož nebyla v předchozích dílech o moc inteligentnější, žádná změna se neděje :-). Náročnost misí kolísá mezi střední a tužší obtížností, přičemž některé úkoly vyžadují až nadlidské úsilí – hromada misí se vám podaří splnit až po několikanásobném opakování. Budete–li trpěliví a pečliví, firma vás v určitém stadiu vašeho působení obdaruje speciálním vozítky, které můžete využít v dalším povedeném módu …

• Evolution - 50 let s automobilkou Porsche!
Boj tělo na tělo o druhou pozici ...Turnaje byly vždy nedílnou součástí všech předešlých dílů NFS, zde toto závodnické šílenství také nechybí. Je ale okořeněno jednou specialitkou – prokousáváte se časovými obdobími, konkrétně Klasickou, Zlatou a Moderní érou. Postupně se vám zde představí jednotlivé řady vozů, od veteránské 356-ky až po Porsche 911 GT3.

Začínáte hluboko v padesátých letech s několika tisíci dolary v kapse. K tomu, abyste se mohli zúčastnit prvního turnaje, vám zbývá jen splašit nějaký ten automobil. Jediná možná volba je prozatím jen Porsche 356. Můžete si ale zvolit, zda chcete zcela nový nebo ojetý a poškozený model. Zvolíte-li možnost první, máte na výběr mnoho barev karosérií i interiérů. Koupíte-li vůz ojetý, je jen na vás, jestli se ho rozhodnete zkrášlit novým nátěrem, závodními pruhy či číslem. Dále pak můžete pro svůj vůz kupovat nové a lepší díly – pneumatikami počínaje, kompletním motorem konče. S tím souvisí i tuning vozů, který vám umožní nastavit pérování, spoilery a další. Jakmile vůz uvede do ideálního stavu, můžete se přihlásit na jeden z nabízených turnajů. Ze začátku jsou na výběr závody pouze pro určený typ auta, později přibudou i tzv. klubové závody, v kterých můžete použít i vozidla upravená. A kde seberete peníze na další auta a díly? Samozřejmě, že v závodech. Každý se vyznačuje jinou odměnou pro vítěze. Jestliže se vám ale nepodaří zvítězit, nemusíte zoufat. Odměněni jsou i jezdci na dalších pozicích. Soupeři jsou poměrně nemotorní, a tak byste neměli mít větší problémy tímto obdobím projít. Zazávodíte si především s řadou 356, 314 a prvními vozy s označením 911.

911-ka v souboji s bratříčkem ...Zlatá éra zachycuje sedmdesátá a osmdesátá léta. K dispozici jsou již rychlejší a silnější stroje, mezi nimiž nechybí 911 Turbo, 944, 959 a 924. Inteligence protivníků je pochopitelně na vyšší úrovni, a tak budete mít co dělat, abyste pokročili do éry moderní.

Vyvrcholením celého módu Evolution je bezesporu Modern Era (Moderní Éra). Odkryjí se totiž největší superbouráky firmy, oproti nimž je i 911-ka obyčejnou hromadou plechu. Patří sem tedy Porsche Boxster, 993, GT 1, GT 2 a další. Až teprve tady poznáte, co je to pořádná rychlost a těžcí soupeři…

• Všude jenom samé Porsche...
Ovládání vozidel vždy udávalo směr, kterým se hra bude odvíjet. Zde bych se ale určitě držel názoru, že se jedná o reálnou simulaci! Každé auto se řídí a chová zcela jinak, dokonce poznáte rozdíl mezi velmi podobnými modely. Starší vozidla, zejména řady 356, se na silnici chovají hodně krkolomně. Často se dostanete do situace, kdy při pouhém brždění v zatáčce dostanete smyk. Silnější motory způsobují protáčení kol a opět smyky – na tento problémek narazíte především u závodních strojů. Auta se samozřejmě při zatáčení a brždění nahýbají. Výhodu při ovládání je samozřejmě volant, hra se ale dá bez problémů hrát i na klávesnici, což není příliš obvyklé. Kdybych měl souhrnně popsat fyzikální model, určitě bych řekl, že se jedná o jeden z nejautentičtější, který kdy byl stvořen.

Porsche GT1 znáte jistě ze závodů Le MansDalší fakt, který NFS 5 posouvá blíže k realitě, je poškozování vozů. Určitě se nejedná o žádný velký pokrok oproti minulému dílu, kde se auta dala rovněž poškozovat, ale svůj účel splní. Mohu vám však slíbit, že se setkáte s ohnutým plechem, prasklým sklem, rozbitým světlometem či ulomeným spoilerem. Některé havárie, do kterých automobil zapojíte, končí dokonce poruchou motoru či posilovače řízení.

Jízdu můžete sledovat ze čtyř různých pohledů, z nichž jsem si nejvíce oblíbil ten z kokpitu, který je mimochodem plně trojrozměrný - můžete se vněm rozhlížet do všech stran. Klasikou je pohled z nárazníku a zpoza vozu v různých vzdálenostech. Opomenou bych neměl ani úžasné replaye, v kterých si naplno vychutnáte krásou oplývající vozy.

• Pyreneje či Monte Carlo? Jak je libo...
Jelikož společnost Porsche pochází z Evropy, žádná z tratí toto území nepřekračuje. Celkem jich je osm, což se nezdá být velké číslo. Přidáme-li možnost všechny zrcadlovitě převrátit, vyjde nám již solidních 16 tratí. Ty jsou pak dále rozdělené na jednotlivé úseky, a tak se tak brzy neokoukají. Některé jsou pouze okruhové, jiné jsou položeny ve městech v běžném provozu. Mimo jiné se projedete na asfaltových silnicích, sněhem pokrytých horských cestách, bouřkou ochromené dálnici a dokonce v Monte Carlu, kde se pořádají závody F1. Podoba s opravdovou tratí je sice minimální, ale můžeme být rádi alespoň za něco :-). Dále se pak podíváte do Normandie či Pyrenejí. Potěšující je také fakt, že tratě můžete zdolávat všemožnými způsoby - autoři neopomenuly různé zkratky a polní cesty. Myslím si, že tratě nepotřebují hlubší komentář. Jsou zkrátka stejně dobré a nápadité, jako v předešlých dílech.
 
• Audiovizuální stránka na vysoké úrovni...
Projížďka lesem...Jediné místo, kde se podepsal zub času, je grafika. Nechci tím říci, že je příšerná, to ani náhodou! Jen si myslím, že nepotěší majitele supernabouchaných strojů. Přeci jen je třeba si uvědomit, že hra pochází z roku 2000, tedy z doby, kdy si počítačoví inženýři mohli o gigahertzích jenom zdát… Rýpalové si všimnou mírně zubatých textur, nepříliš detailního okolí tratí nebo nenápaditých obloh. Jestliže ale tyto nešvary přehlédnete, zůstanou vám tradičně skvěle zpracovaná vozítka, jejich interiéry a mnoho speciálních efektů - mám na mysli především dým linoucí se od kol, odrazy slunce a světel a přenádherné vodopády a fontánky, které jsou roztroušeny po okolí tratí.

Opět tradiční záležitost – vynikající zvuky motorů. Každé auto ve hře má svůj vlastní zvuk, což je přinejmenším potěšující. To, co mě ale nadchlo, je to, že se jedná o naprosto věrohodné zvuky! Když jsem hrál všechny předešlé díly nebo kupříkladu Grand Turismo, vždy tomu něco scházelo… A byly to právě reálné zvuky motorů! Neznám lepší prožitek z jízdy, než v NFS 5, s pohledem z kokpitu a vypnutou hudbou! Berme samozřejmě v úvahu, že mám na mysli virtuální realitu.

• Bonusový materiál - souhrnná historie Porsche
Celá hra je pojata jako jakási encyklopedie vozů Porsche - od podrobného zkoumání vozů v garážích až po již rozebrané herní módy, které vás v podstatě donutí, abyste se s vozy seznámili. Kompletní historii automobilů Porsche se ale věnuje až položka Porsche Chronicles, kde naleznete spoustu bonusového materiálu. Od fotek a podrobných údajů až po úžasná videa, kterých je celkem pět a jsou rozdělena podle kategorií vozů. Zachycují povedené záběry ze závodů, prezentací vozů, reklam a dalších událostí.

Bonusová příloha - Historie automobilky!   Úkol policistů : bourat do vás jak šílení!

 
• Need For Speed 5 stále na vrcholu...
Ihned v začátku recenze jsem vám sdělil, že se jedná o úžasnou hru – za tím si stojím a neulevím ani o trošku. Perfektní auta a skvělé tratě, ale hlavně úžasná zábava na hodně dlouhou dobu! To vše a nejen to se skrývá pod názvem Need For Speed 5 : Porsche 2000 nebo Unleashed, jak chcete. Dokonce bych i řekl, že tato hra s přehledem předčí nejnovější díl Hot Pursuit 2, který, jak již Mickes ve své recenzi poznamenal, stojí za hovno (a to doslova!!!). Když vezmeme v potaz na dnešní dobu opravdu směšné HW nároky, není podle mě co řešit …

• Problémy se spouštěním hry
V tomto odstavci bych chtěl poradit těm, kterým se hra nedaří spustit na video kartě značky nVidia. Já jsem na tento problém také narazil, a tak jsem začal pátrat po tom, jak ho vyřešit. Došel jsem k závěru, že hra odmítá novější ovladače. Po nainstalování základního driveru, který jsem obdržel při zakoupení karty, vše běhá bez problému a hra se dá spustit kdykoliv! Jestliže bojujte se stejným problémem, zkuste tuto metodu a třeba budete mít stejné štěstí jako já.

Need For Speed 5 : Porsche 2000

Výrobce : Electronic Arts
Typ hry : závodní
Minimální konfigurace : 200 MHz, 32 MB RAM, 4 MB 3D
Doporučená konfigurace : 300 MHz, 64 MB RAM, 8 MB 3D
Multiplayer : ano
Verdikt : Více než důstojný nástupce všech předchozích dílů s pouhou jednou vadou - nezajezdíte si v ničem jiném než v Porsche :-(.
Hodnocení : 8,9/10

..................................................................................................................................................

• ODKAZY K DANÉMU TÉMATU >>>
• Oficiální stránky :
www.ea.com - Electronic Arts - výrobce hry

• Fan stránky :
www.nfs5-club.com - česká page o hře, kterou shodou okolností režíruje můj spolužák G.A.S; mimojiné se zde pořádají turnaje, naleznete zde i odborné články o automobilce Porsche
www.nfs5online.ic.cz - turnaje, informace
www.porsche.webz.cz - česká stránka o NFS 5
www.nfs.bonusweb.cz - česká page o NFS hostující na Bonuswebu